Tuesday, March 3, 2009

CiNta Ku RuPaNYa HaNya Lah PalSu




YA ALLAH…..

Setiap kali Kau memanggil aku cuba dan berusaha untuk datang kepadaMu sesegera mungkin. Kadangkala aku mengadapMu bersama hati yang tidak takut dan malu kepadaMu. Tapi biasanya hanya fizikal yang ku bawa bersama-sama menyembahMu, sedang hati masih sombong dan kosong denganMu.

Sesekali aku bersimpuh di bawah Duli KebesaranMu dengan begitu berhati-hati serta menjaga adab-adab memasuki ‘ istanaMu’ , fizikalku rukuk, hatiku pun turut rukuk, fizikalku sujud, hatiku pun turut sama sujud. Malangnya itupun hanya sekali-sekala. Biasanya hanya aku ‘bersenam’ semata-mata dihadapan KebesaranMu. Katanya , upacara menyembahMu merupakan saat yang paling manis dan menakjubkan, pertemuan yang paling bermakna diantara seorang hamba dengan Penciptanya. Majlis yang gilang gemilang bermandikan cahaya dari syurga. Suatu nikmat kekhusyukan menyembahMu yang sungguh lazat tidak terhingga, hinggakan mabuk dan tenggelam dalam persada percintaan denganMu.

Aduh! Indah sekali khabarnya pengalaman itu mengatasi segala dan sejuta nikmat nan indah yang pernah wujud didunia ini. Begitu sekali rupanya melayani hamba-hambaMu.

Tapi Ya Allah, siapalah aku untuk mengecapi pengalaman indah dan penuh bermakna itu, ianya hanya layak untuk para siddiqin dan muqarrabin. Yang hati dan cintalah hanyalah satu untukMu semata-mata. Sedangkan aku adalah seorang hamba yang dilumuri noda dan dosa, hanya menanti waktu, andai tidak mendapat pengampunan dari Mu, neraka manalah agaknya yang bakal menanti selayaknya kedatanganku nanti.

YA ALLAH…

Masakan tidak Ya Allah, penyembahanku terhadapMu sungguh lalai, pantang larang istanaMu seringkali ku langgari, ucapanku sewaktu menyembahMu masih biadap dan penuh kesombongan. Di waktu hamba-hambaMu yang lain bersiap sedia menunggu setiap waktu sebelum Kau memanggil, manakala aku hamba yang culas dan ingkar ini masih lagi lalai dan leka menunggu sehingga Kau memanggil dan terus memanggil, kadangkala sampai membiarkan Kau menunggu beberapa ketika sebelum hadir mengadapMu, dalam keadaan tergesa-gesa, sedangkan Engkau tidak pernah jemu-jemu memanggil dan menjemputku yang berdosa ini mengadapMu.

YA ALLAH…..

Cintaku rupanya hanyalah palsu, rinduku hanyalah kaku. Aku rupanya masih belum kenal erti cinta dan kerinduan yang sebenarnya. Bila tidak kenal manakan datang cinta, bila tiada cinta mana mungkin timbulnya rindu. Itulah dia aku, sering terlewat untuk sampai ke persada keagunganMu.

YA ALLAH…

Alangkah kecutnya perutku bila terkenang kata-kata Saidina Umar “ jika seluruh penduduk kota Madinah ini masuk syurga kecuali seorang, maka aku rasa yang seorang itu adalah aku”. Betapa seorang yang bergelar khalifah, yang telah dijamin masuk syurga pun merasakan tidak layak untuk kesana, apatah lagi aku yang bergelumang dengan noda dan dosa ini.

Walaupun aku sedar siapa diriku, tetapi aku ingin berbaik sangka denganMu. Bukankah Engkau Maha Pengasih dan Maha Penyayang? Malah kasih sayangMu mengatasi sifat-sifat keagunganMu yang lain. PengampunanMu mengatasi kesalahan insan. Kasih sayangMu melewati kemurkaanMu. Biarpun aku tidak layak dan tidak mampu, namun aku merayu padaMu terimalah aku dalam keredhaanMu dengan bersandar dan bertawassul kepada para kekasihMu, terutamanya kekasih agungMu Nabi Muhammad saw, juga dengan kemuliaan guruku, pemimpinku, ayahku, terimalah aku dengan keberkatan mereka. Pandanglah aku yang lalai dan cuai ini demi mereka, demi dia yang Kau kasihi dan yang Kau muliakan.

YA ALLAH…

Kau sesungguhnya sangat mampu untuk melayakkan aku melalui prosesMu yang agung. Mudah-mudahan masih belum terlewat lagi untukku mengintai cintaMu, melambai rahmatMu dan merisik khabar rindu denganMu. Moga-moga cinta dan rindu ini terbalas jua hendaknya.

No comments:

Post a Comment